Haziran 22, 2025

Bursa’da Yeni Ölçme Kıymetlendirme Vizyonu Çalıştayı

Eğitimde meseleler tespit edildi, mesleksel yönlendirme ve alternatif kıymetlendirme teknikleri önerildi.

Bursa’da Enderun Özgün Eğitimciler Derneği, Maarif Platformu ve İnsan Vakfı Bursa Şubesi işbirliğiyle “Yeni Bir Ölçme Kıymetlendirme Vizyonu Çalıştayı” gerçekleştirildi.

İnsan Vakfı Bursa Şubesi’nde gerçekleştirilen basın toplantısında sonuç bildirisini okuyan Çalıştay Genel Sekreteri Bayram Yılmaz, üç ana başlıkta sorun tespiti yapıldığını anlattı.

Bu sorun alanlarına yönelik akademisyenlerin, eğitim yöneticilerinin, öğretmenlerin ve iş dünyasının katkılarıyla tahlil teklifleri geliştirildiğini belirten Yılmaz, “Bu çalışma masaları sırasıyla, eğitimin ideolojisi ve medeniyet tasavvuru, kademeler ortası geçişte verimlilik ve mesleksel yönlendirme, üniversite imtihanının ortaöğretimin içeriğini belirleme seviyesidir.” dedi.

Türkiye’nin kalkınması ve nitelikli iş gücü muhtaçlığını karşılamak ismine liselerin en az yüzde 60’ının meslek lisesi olması gerektiği fikrine vardıklarını aktaran Yılmaz, bu okullara girişin ise öğrencinin akademik muvaffakiyetinden fazla, bilhassa girmek istediği alana yönelik yetenekleri ve marifetleri ön planda tutulması gerektiğini anlattı.

Yılmaz, şunları kaydetti:

“Ülke gereksinimlerine karşılık vermeyen kısımların de kapatılması, kaynakların daha stratejik alanlara yönlendirilmesini sağlayacaktır. Bu açıklamalar doğrultusunda ölçme ve kıymetlendirme süreçlerimizin geleceğe dönük vizyonunda hem merkezi imtihanların yine yapılandırılması hem de alternatif kıymetlendirme tekniklerinin faal kullanımı büyük değer taşımaktadır.”

Tartışılan sıkıntılar ve bu meseleler için çalıştayda ortaya çıkan yanıtları paylaşan Yılmaz, şöyle konuştu:

“İlkokul öğretmenleri, yönlendirmede belirleyici rol üstlenmelidir. Kademeler ortası geçişte bitirme, yeterlilik imtihanları düşünülmelidir. 5. sınıf öğrencileri için ilkokul ortamı daha uygundur. Okul cins çeşitliliği öğrencilere tercih olarak sunulmalıdır. Ortaöğretimden yükseköğretime geçişte merkezi imtihanlarla birlikte ek kriterlerde kullanılabilir. Alternatif kıymetlendirme teknikleri kullanılmalıdır. Eğitim bireylerin yeteneklerine nazaran şekillenmelidir. Lise mezuniyetinde sabit müddet yerine, yeterliliğe dayalı bitirme sistemi daha verimli olabilir. Potansiyeli yüksek bireyler 2,5 yılda mezun olabilirken, ortalama bireyler için mühlet 4 yıl olabilir. Mesleksel planlama muhtaçlığına yönelik tahliller yapılmalıdır. Mesleksel yönlendirme ilkokuldan itibaren öğrencilerin kabiliyetleri dikkate alınarak uzman takviyesiyle yapılmalıdır. Öğrenci ve veli mesleksel uygunluk konusunda bilinçlendirilmelidir.”

Toplantıya, Çalıştay Genel Koordinatörü Prof.Dr. İsmail Sağlam, Bilim ve Danışma Kurulu Lideri Prof. Dr. Osman Çakmak, İrtibat ve Uyum sorumlusu Dr. Öğretim Üyesi Ali İhsan Akçay ve akademisyenler katıldı.

About The Author